NIEUW bij Noord Straalt: 
COVID Revalidatie
bij restklachten na Corona

> Direct aanmelden <

Noord Straalt is een warm centrum voor gezondheid, spiritualiteit en educatie. Klik hier om maandelijks ons STRALEND MAGAZINE met nieuws, info en voordeeltjes te ontvangen.

Beperkingen vanwege Corona-maatregelen?
Bekijk ons ONLINE AANBOD

Nynka Delcour: focus door en in de muziek.

Onlangs volgde ik een workshop van fluitiste en coach Wieke Karstens over focus in de muziekles. Zij wist mij zo te inspireren dat ik meteen haar boek heb besteld.
Het boek “In de muziek” gaat over musiceren, studeren en het brein. Over focus schrijft zij: “Kunnen focussen betekent dat we bepaalde delen van ons brein bewust kunnen activeren. Hoe beter we dat kunnen, hoe meer we het aanmaken van neurale verbindingen kunnen beïnvloeden.
Focussen (of aandachtig zijn) gaat haast vanzelf als we iets leuk vinden of ergens gemotiveerd voor zijn. Toch is ook mogelijk om focus op te roepen als we niet zo’n zin hebben”’
Voor mij als zangoach is het altijd een leuke de uitdaging om mijn leerlingen (of een koor) goed gefocust te krijgen in de les. Daarvoor moet ik eerst weten waar de leerling zit mijn zijn of haar aandacht. Is iemand echt aanwezig of met zijn gedachten bij straks? De boodschappen die nog gehaald moeten worden, het proefwerk dat nog geleerd moet worden. Is er iets belangrijks aan de hand in iemands leven wat veel aandacht vraagt?
Het zingen van “Zeg me dat het niet zo is” van Frank Boeien als je net iemand hebt verloren krijgt dan bijvoorbeeld opeens een heel andere lading of gaat even niet.
Daarom begin ik de les altijd met de vraag; hoe gaat het met je en waar heb je behoefte aan deze les? Ik ben geen therapeut, maar als zangdocent weet je soms meer van mensen dan de gemiddelde therapeut.
Daarna begin ik vaak met een ademoefening. Je adem bewust voelen bewegen in je buik en flanken, je adem regelmatig proberen te laten uitstromen, zorgt er voor dat je je focus non verbaal is. Dit type aandacht helpt om ons bewustzijn te richten op zintuigelijke, emotionele en motorische waarneming.
Dit noemt Wieke cirkel 1 van de cirkels van aandacht. De cirkel waarin je optimaal kunt musiceren en studeren. Maar vaak zitten we met onze aandacht in andere ruimere cirkels die de aandacht afleiden.
Cirkel 2 is de “oh ja cirkel” en daarin gaat de aandacht naar nadenken en reflecteren. Hoe ging die hoge noot? Klopt het ritme, de tekst en de melodie? Hoe kwam het dat je keel niet vrij voelde. Wat kan je anders doen?
Cirkel 3 is de oh nee ervaring. “Ik zing vast vals, mijn stem is niet mooi genoeg, ik kan geen noten lezen…”
Cirkel 4 is de omgeving. “Kunnen de buren me horen? Iedereen kijkt naar me.”
Cirkel 5 is verleden en toekomst. “Help, straks moet ik dit voor publiek doen.” Of de juf op school die je achteraan zette omdat je vals zong. En cirkel 6 gaat over de zinsvraag. Wat doe ik hier, heeft het eigenlijk wel zin. Het samen met de leerling bewust worden van en werken met deze cirkels van aandacht geeft een extra dimensie aan mijn werk waar ik erg van geniet. En dat helpt mij weer te focussen.
Nynka leidt het Vliegenboskoor: https://www.noordstraalt.nl/